FANDOM

Merkid

Färsaaret, (färiksi: Føroyar), on kansainvälisesti tunnustamaton, usein mikrovaltioksi kutsuttu alue joka sijaitsee Färsaarilla, pienellä saaristolla pohjoisessa Atlantin valtameressä. Kansainvälisesti aluetta pidetään Tanskaan kuuluvana Färsaarten autonomisena territoriona. Mikrovaltio on Arktisten saarten unionin ja S.C.U.:n jäsen, ja myös Pohjois-Euroopan mikrovaltioliiton jäsenyyttä ollaan harkittu. Saariston pinta-ala on 1 399 neliökilometriä. Saariston 18 pääsaaresta 17 on asuttuja, joilla asuu 49 709 asukasta, joista vain harvoilla on valtion kansalaisuus. Valtion pääkaupunki on Tórshavn.

Syy itsenäisyysjulistukseen Muokkaa

Saaristo on laittoman tanskalaismiehityksen alla. Saaristo on de jure ollut itsenäinen vuoden 1946 jälkeen, jolloin järjestettiin kansanäänetys itsenäisyydestä. 50.73 prosenttia äänestäneistä kannatti itsenäistymistä, ja saaristo julistettiin itsenäiseksi. Tanska ei kuitenkaan tunnustanut uuden valtion itsenäisyyttä.

Seuraava itsenæisyysjulistus tapahtui vuonna 2016, jolloin Anfinn Bjartalíð julisti saariston uudestaan itsenäiseksi.