FANDOM

Katahniaan keisarikunta
Lippu

Katahniaan juhlalippu

Vaakuna

Katahniaan virallinen vaakuna

Valtiomuoto Keisarikunta
Hallitsija Auret I
Pääkaupunki: ei tiedossa
Pinta-ala 77 m²
Väkiluku 14
Viralliset kielet suomi, saksa, englanti
Aikavyöhyke UTC +2
Itsenäisyyspäivä 1.8.2008
Lyhenne KA
Motto Ilman aikaa tai paikkaa
Kansallislaulu Oi kotimaa
Kansalliskukka Lupiini
Kansallislintu Fasaani

Katahniaa on internetissä oleva mikrovaltio, jonka pääpaikka sijaitsee Etelä-Suomessa. Mikrovaltio Katahnia on keisarikunta, joka on perustettu vuonna 2008 ja sen johdossa on keisarinna Auret I.

Keisarikunnan nimi Katahniaa (tai oikealta kirjoitusasultaan Katahnia) on kreikkaa ja tarkoittaa usvaa. Mikrovaltion perustamisen takana on ajatus valtiosta ilman rajoja kiteyttäen valtion pääuskonnon katahniaanilaisuuden ajatuksen:

"Periaatteessa me ihmiset elämme koko ajan jonkinlaisessa usvassa tietämättä kaikkea, mitä koko maailmankaikkeus sisältää. Voimme vain arvata, mitä usvan takana on." (keisarinna Auret I.)

Alue Muokkaa

Katahniaa voidaan luokitella mikrovaltioksi, sillä toistaiseksi ei yksikään valtio ole tunnustanut valtakunnan itsenäisyyttä. Katahniaan keisarikunta onkin pääasiassa Internetissä oleva valtio, joka on lähes kaikille avoin. Kansalaiset voivat siis asua missä päin maailmaa tahansa ja olla myös muiden maiden kansalaisia yhtäaikaisesti. Valtakunnan pääpaikkana toimii aina hallitsijan residenssi, jolloin kyseisen alueen katsotaan automaattisesti kuuluvan keisarikuntaan. Tämän hetkisenä keisarinnan residenssinä toimii hänen asuntonsa Etelä-Suomessa. Pinta-alaa residenssillä on 77 neliömetriä. Residenssissä tapahtuvat kaikki hallinnolliset sekä oikeudelliset asiat.

Valtakunnan pääpaikkana toimii keisarinna residenssi, missä tahansa hän sitten sattuukaan asumaan. Muutoin valtakunta on vailla rajoja, joten sen kansalaiset voivat asua missä päin maailmaa tahansa ja olla myös muiden maiden kansalaisia yhtäaikaisesti.

Talous Muokkaa

Katahnia pyrkii omavaraiseen talouteen niin kauan kuin se suinkin resurssien puitteissa on mahdollista. Taloudellinen vakaus on ihanne, jota pyritään ylläpitämään. Koska tilanne on toistaiseksi pysynyt vakaana eikä asiantuntijoiden ennusteiden mukaan seuraavien vuosien sisällä tule olemaan tarvetta talouspolitiikan muuttamiseen, ei erityisempiä kauppasuhteita muihin valtioihin ole luotu. Katahnia harjoittaa pienimuotoista tavaroiden vientiä, mihin kuuluu muun muassa konditoriatuotteet ja käsityöt. Silti tärkeimmän katahnialaisen viestituotteen katsotaan olevan työvoima. Vaikka tilanteen katsotaan nyt olevan vakaa, tule Katahniaa silti luomaan syvempiä kauppasuhteita muihin valtioihin seuraavan 10 vuoden sisällä.

Kansalliset symbolit Muokkaa

Katahniaan kansalliset symbolit kunnioittavat perinteitä, historiaa ja kansan henkeä. Vaakuna on tehty heraldiikan oppien mukaisesti. Sekä lippu että kansalliskukka ovat hyvin suosittuja koristeita.

Motto: Ohne Zeit oder Ort – Ilman aikaa tai paikkaa. Katahniaan motto kertoo valtakunnan ja sen ideologian pääajatuksen pähkinänkuoressa: sisimmässään ihmisillä ei ole tiettyä paikkaa tai aikaa, mihin heidän tulisi sitoutua. Ajatuksena on hengen liikkuvuus ikuisuudessa.

Lippu: Katahniaan lippu on vaakatasossa olevat kolme raitaa: ylhäällä keltainen, keskellä valkoinen ja alhaalla keltainen. Valkoinen kuvastaa hengen kulkemista valoon kuolemassa. Keltainen kuvaa valon kultaista kirkkautta tien ympärillä. Yhdysvaltalaisessa TV-formaatissa Amazing Race käytettiin aikaisemmissa tuotantokausissa reittimerkkeinä valko-keltaraidallisia lippuja, joihin Katahniaan lipulla ei ole mitään kytköksiä. Katahniaan lippu on muodoltaan neliömäisempi, raidat ovat paksuja ja virallisessa Katahniaan lipussa tulee olla vaakuna. Uskonnollisessa lipussa on valkoinen pallo mustalla pohjalla.

Vaakuna: Kilpeen on kuvattu kullalla punaiselle pohjalle symbolinen viljantähkä/ liekit kolmeen erikokoiseen osaan niin, että alimmainen on suurin ja ylimmäinen pieni siemenen muotoinen. Kilvenkannattajina toimivat voimakkaat kissat terävine hampaineen ja kynsineen. Kannattajat seisovat kauniin laudan päällä, jonka alapuolella lukee avatussa pergamentissa Katahniaan tunnuslause. Kilven yläpuolella on kypärä, jossa kypäränpeite ja keisarin kruunu. Kypärä on vielä kruunun yläpuolelta koristeltu fasaanin pyrstösulilla.

Katahniaan kansalliskukka on lupiini ja kansallislintu fasaani.

Hallinto Muokkaa

Katahnia on keisarikunta, joten maan johdossa on keisarinna Auret I. Keisarinnalla on myös apunaan eri alojen asiantuntijoita, jolloin kokoonpanoa voidaan pitää eräänlaisena hallituksena.

Pelkistetty perustuslaki Muokkaa

Valtakunnan hallitusmuoto on monarkia, jonka johdossa on keisari.

Kaikkien alamaisten tulee olla kuuliaisia keisarilleen tai keisarinnalleen.

Valtakunnassa rasismi ja sukupuolisyrjintä ovat rangaistavaa.

Valtakunnalla ei ole virallista kieltä, vaan kieli määräytyy tilanteen ja kansalaisen mukaan. Valtakunnan pääpaikassa tapahtuvat hallinnolliset asiat kuitenkin hoidetaan aina joko suomeksi, saksaksi tai englanniksi.

Valtakunnan pääuskontona toimii katahniaanilaisuus, mutta kansalaisella on vapaus valita uskontonsa.

Valtakunnassa on oppivelvollisuus, ja kansalaiselta odotetaan vähintään yleissivistävää tietoutta. Oppivelvollisuuden voi suorittaa joko emämaassaan tai osoittamalla yleissivistävä tietämyksensä.

Historia Muokkaa

Katahniaan juuret ovat Etelä-Suomessa, jossa ajatus sitoutumattomasta valtakunnasta aikaan tai paikkaan syntyi. Katahniaa itsenäistyi vuonna 2008, mutta keisarinna asiantuntijoidensa kanssa kiisteli pitkään siitä, mikä on valtakunnan oikea itsenäistymispäivä. Keisarinna asiantuntijoineen pääsi keisarillisessa kokouksessa 12.7.2009 yksimielisyyteen, jonka tuloksena Katahniaan virallinen itsenäistymispäivä on 1.8.2008. Entinen kuningaskunta Lefet tunnusti vuonna 2009 Katahniaan itsenäisyyden mikrovaltiona.

Vuosi 2009 oli sisäpoliittisesti tärkeää aikaa. Keisarillisia kokouksia järjestettiin tuolloin useampia, joissa kaikissa saatiin aikaiseksi voimaan jääneitä säännöksiä. Yllättäväksi ja pitkäaikaiseksi riidaksi keisarillisen kokouksen sisällä nousi 12.10.2009 pidetyssä kokouksessa esiin nostettu ritarikuntien tarve. Kokouksessa päätettiin perustaa kaksi ritarikuntaa, mutta niiden nimistä ja tarkemmista alaluokituksista ei päästy yksimielisyyteen kuin vasta 9.7.2012. Seuraavassa ote kokouksen pöytäkirjasta:

"Keisarillinen kokous on päättänyt [...] yksimielisesti nimetä valtakuntaan kaksi ritarikuntaa. Ensimmäinen on luhtalemmikin ritarikunta, jonka jäsenyyden voivat saada valtakunna suurimmassa arvossa ja vallassa olevat henkilöt keisarin lisäksi.

Toinen on kunniaritarikunta, joka jaetaan kunniakansalaisluokkiin IV, III, II ja I. [...] Keisarikunnassa muutoin kuin keisarillisen virkansa puolesta ansioituneille henkilöille annetaan tunnustusta ritarikuntaan kuulumisen muodossa. Korkein kunniakansalaisluokka, I, merkitsee jäsenyyttä luhtalemmikin ritarikunnassa."

Keisarikunnan ensimmäisenä viitenä vuotena keisarillisten kokousten vahva painotus oli nimenomaan sisäpoliittisten asioiden hoidessa. Ulkopolitiikka jäi pääosin keisarinnan itsensä hoidettavaksi muun muassa valtiovierailuiden ja muiden edustustehtävien muodossa. Suhteita muihin valitoihin pyrittiin luomaan varovaisesti. Kauppasuhteita Katahnia ei tietoisesti ole muihin valtioihin luonut ja keisarillinen kokous totesikin huhtikuussa 2011 pidetyssä kokouksessa, että "talous pyritään toistaiseksi pitämään vakaana ja omavaraisena, mutta kauppasuhteita tullaan runsaasti luomaan naapurivaltioihin seuraavan 10 vuoden sisällä".

Uskonto Muokkaa

Perustuslain mukaan katahniaanilaisuus on valtakunnan pääuskonto, mutta kansalaisella on vapaus valita uskontonsa. Katahniaanilaisuuden keskus on valtakunnan keskus.

Kansalaiset Muokkaa

Kenellä tahansa halukkaalla on mahdollisuus liittyä Katahniaan kansalaiseksi. Kansalaisuutta voi anoa sähköpostin kautta. Kansalaisella ei ole velvollisuuksia, kuten esim. verojen maksua, keisarikuntaa kohtaan. Ainoana velvollisuutena voidaan pitää kunnioitusta keisarinnaa ja uskonnollista johtajaa kohtaan huolimatta siitä, mitä uskontoa kansalainen itse edustaa.

Erityissäädös kruununperimyksestä Muokkaa

Monarkiassa valta on elinikäistä, mutta Katahniaan hallitsija pystyy luovuttamaan kruunun myös elinaikanaan. Kruununperijä on ensisijaisesti hallitsijan suvusta, mutta voi olla myös suvun ulkopuolinen. Hallitsija itse arvioi, kuka on sopiva jatkamaan valtakunnan johtamista. Vallan siirrosta tehdään tarkat asiakirjat asianomaisten allekirjoituksineen ja hallitsijan sinetteineen.

Katso myös: Katahniaan viralliset kotisivut